2010-06-18

Hur snabb kan jag bli?

Läste en artikel av Petra Månström i SvD som handlade om vad som gör att vissa springer snabbare än andra. Jag vet att jag skulle kunna vara snabbare på milen än jag är. Jag har inte optimalt löpsteg så min löpekonomi är inte helt hundra. Sen har jag överflödskilon som är ivägen för min framfart. Det är ju mycket tyngre för mig att flytta mig än för någon som väger 10 kg mindre. Bara att gå ner 10% av min kroppsvikt skulle göra mig 10% snabbare på milen. Fantastiskt! Om jag gick ner ungefär 7 kg så skulle jag förbättra min miltid med över fem minuter. Skulle jag sen gå ner 10% till så skulle jag göra milen på ca 46 min. Helt otroligt! En 60 kilos Cathrin en inte heller en underviktig sådan. Jag skulle alltså behöva gå ner 13-14 kg. Om jag dessutom var mer noggrann med min löpskolning skulle väl miltiden krypa ner ännu mer. Känns motiverande men jag är rätt skeptisk. Eller egentligen inte, är rätt skeptiskt till min förmåga att träna så mycket som krävs och att gå ner de kilon. Det är inte lätt när man är så lat och matglad som jag är men jag jobbar och ska fortsätta att jobba på det.

Vad tror du? Hur mycket kan man egentligen förbättra sig?

1 kommentar:

  1. jag tror att om man gå ner i vikt så kommer farten automatiskt, så länge man fortfarande håller en hälsosam vikt förstås. och lite intervaller skadar nog inte heller... ;)

    /Sara www.traningsgladje.se

    SvaraRadera