2010-06-06

Skatås X-trail: Resultatet

Hes som en häst harvade jag hela helvetet. Starten fick rakt upp för brudarebacken. Jag värmde upp lite innan och försökte stretcha innan starten. Prick 12:00 gick startskottet och det bar av upp mot toppen. Efter 2/3 började jag gå. Jag var helt slut då. Solen gassade på mitt huvud och de kalla vindarna man känt innan starten var som bortblåsta.

Neför backen hängde jag ändå på de andra rätt så bra. Sen kom vi in skogen och man fick verkligen ha koll på var man satte sina fötter. Det var skittufft. Jag visste att jag hade några bakom mig så jag kunde släppa de som låg framför en aning. När jag nått första stämplingsstationen såg jag ingen varken framåt eller bakåt. Det var strax innan 2 km. Jag sprang ensam över stock och sten, hoppade och spurtade förbi ormar i en omöjligt terräng. Förstår inte hur folk kan springa här.

Strax innan 3 km kom första vätskestationen. Sen kom den längsta trappa jag någonsin gått uppför. Jag började springa men stegen var ojämna och låren sa ifrån. Kändes som trappan aldrig tog slut! Shit alltså.

När jag nådde nästa stämplingsstation var de bakom inte långt efter. Jag ökade över mossen och kände hur vattnet trängde in i mina skor. Tror att fyra kilometer satt strax efter.

På vildmarksleden träffade jag på människor som sprang åt "fel" håll. De hejade och peppade. Riktigt uppmuntrande! Den siste jag mötte sa att jag bara hade det roliga kvar. Det roliga var så klart Getryggen. En trevlig funktionär peppade och fotade mig innan jag begav mig uppför en ootrolig brant. Började försöka springa men fick sedan använda det osynliga repet för att dra mig upp oerhört användbart under detta lopp!

Väl upp var utsikten enormt trevlig. Hade gärna stannat och kikat lite men hade ju en tid att passa. Fick lite vatten och sen var det bara nerför. Oerhört svårsprunget nedför. För att inte stuka några fötter fick jag ta det försiktigt. Pratade med en cyklist som peppade lite extra. Det var nu mindre än en kilometer kvar. När det blev mark för att öka gjorde jag det men fick håll rätt snabbt.

När jag såg målet stod killen vid sidan och hejjade. Han tyckte jag skulle spurta men det fanns inte kvar i mina ben. Strax efter jag gått i mål kom de som sprungit två varv. Kändes skönt att inte bli varvad. Fick jättegod soppa och bröd som lön för mödan.

Resultat:
Sträcka: 6 km
Tid: 54:52
Tempo: 9:09 min/km
Plats: 23 av 25
Puls:
Snitt: Glömde kolla så det sjönk när jag kommit i mål. I klockan står det 145 men jag låg mellan 150-180, mest 170.
Max: 188

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar