2010-02-04

Träningens uppgång och nedgång

När jag registrerade mitt pass på funbeat kunde jag inte låta bli att kolla hur mycket jag tränat det senaste. Om man inte skriver ner eller på ett eller annat sätt har koll på det så tycker jag det blir svårt att få en överblick på resultat och framgångar. Om vi tittar på diagrammet nedan så ser vi klart att jag tränade jättemycket mer i våras. Vecka 19 (veckan innan göteborgsvarvet) är min absoluta topp. Det var på den tiden då jag gick upp halv fem, svepte en kopp kaffe och gick ut och gick en timme. Sen cyklade jag fram och tillbaka till jobbet fem dagar i veckan också. En liten bidragande orsak till allt det här var att vi hade stegtävling och cykelutmaningen samtidigt under denna period på jobbet. Jag tror dock att min aktivitet under nästa år kommer slå förra årets även om man räknar med att jag inte började lägga in träning på funbeat förrän i mitten av april. Jag hoppas att semestermånaderna kommer se mycket bättre ut än sådär för de är pinsamt dåliga.

Klippt från funbeat.se

Dagens pass gick för övrigt skitbra. Jag har planerat att springa efter Szalkais träningsprogram för att klara en halvmara under två timmar, men det har inte gått så bra att följa programmet. Idag skulle man i alla fall köra intervaller (eller ja, första passet denna veckan så du ser ju hur bra det går att följa). Man skulle köra 10 x 150 m med stå- och joggvila samma sträcka. Jag brukar växla mellan 10 och 11 km/h på löpbandet så idag bestämde jag mig för att köra intervallerna i 13 km/h (4:37 min/km) och joggvilan i 9 km/h (6:40 min/km). Det fungerade hur bra som helst. Intervallerna var svinjobbiga, men jag klarade alla utan problem. Joggvilan var tillräckligt lugn för att jag hann återhämta mig en aning vilket bidrog till att jag klarade att hålla ut alla intervaller. Jag är skitnöjd med mig själv. Dels för att jag klarade det och dels för att jag ens kom till gymmet. Heja mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar