2010-09-16

Semester?

Har jobbar över lite nästan varje dag den här veckan. Idag blev det lite mer än lite och jag var inte hemma förrän tolv timmar efter det att jag lämnat hemmet. Det tar på krafterna. Hade dessutom lovat min mamma att åka till IKEA och köpa en grej till henne som var slut senast hon var där. Imorgon ska vi nämligen åka upp till hennes stuga i Värmland. Så i helgen blir det minisemester innan nästa vecka drar igång med utskick på fredagen. Då både jag och en annan kollega ska vara borta nästa helg måste vi vara klara på fredagen vilket kan bidra till ett par övertidstimmar nästa vecka. Det positiva är att jag kommer kanske ligga plus på mitt komp-saldo. Det har jag inte gjort sen jag började jobba tror jag. Det tar dock på krafterna att jobba lite extra och då jobbar jag inte ens speciellt mycket mer än normalt. Förstår inte hur folk orkar eller hinner med att jobba mer än 40 timmar i veckan. Det finns ju så mycket som är viktigare!

Any how, jag funderade på om jag skulle ta en kort runda men jag fastnade på en sida som heter My Lifebook. Jag skrev ner de 12 kategorierna och började skriva små visioner om hur jag ville att mitt liv skulle se ut. Jag är ganska långt ifrån den bilden men nu när jag har en bild att jobba mot kanske det går lättare att komma dit. När det kommer till träningen har jag väldigt lätt för att sätta mål och se mig själv genomföra dem. När det kommer till andra saker i livet är det inte lika lätt. Kanske är det så för att man sällan ser någon som sätter upp sådana mål. Karriärmål får vi göra på jobbet i och med våra utvecklingssamtal, både långsiktiga och kortsiktiga. Det är kanske bra men när jag sitter där med min chef och sätter desssa mål är jag helt ärlig med vad jag vill? Målar jag upp mål som jag tror förväntas av mig eller som jag tror att jag kan klara av bara? Eller är jag helt ärlig och säger precis vad jag vill att jag ska göra om tio år? Visst är det hjälpsamt om både jag och min chef jobbar för att jag ska nå mitt mål. Hur annars ska jag nå dit om jag inte har någon hjälp? Hur gör andra företag? Jag känner att jag flummar iväg men det här upptar ganska mycket av min tankekraft. Jag vill veta vem jag vill vara och hur jag vill att mitt liv ser ut. Ska jag verkligen låta ödet bestämma det? Kan jag förändra mitt "livsöde" med hjälp av tankens kraft?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar