2010-10-02

Rosa Dygnet - Kettlebells vs. Yoga

En kort sammanfattning:
Spaghettiben och svettpölar (det brukar ta tid innan svetten verkligen rinner på mig).


En lång sammafattning:
Vi började med yoga-uppvärmning och det kändes helt okej. Även om det var längesen jag körde yoga kände jag mig rätt hemma här. Hittade min hund och mina krigare relativt lätt. Tycker det brukar vara lite svårt när man har haft uppehåll och när det är tidigt i passet.
När uppvärmningen var klar gick vi på kettlebellsen. Vi började med svingar och det kändes ganska bra. Var lite nervigt att vara inomhus där man inte bara kunde släppa den när man var klar som man kan när man står på en gräsmatta, men det funkade rätt bra ändå. Det blev både svingar med två händer och med en hand. Sen var det dags för clean and press. Då bytte jag min tolva mot åttan. Till en början gick det lite för enkelt med åttan men när man gjort ett par stycken började det kännas.

Sen var det dags att öka pulsen lite grand. Vi började med svingar, 10 st, sen ner på golvet och göra 10 push ups och sen avsluta med 10 squats med kettlebellen i famnen. Sen vila och sen upprepa men 8 reps och sen 6. Kändes som jag låg efter hela tiden så jag gissar att alla inte gjorde alla reps. Så jäkla långsam kan jag väl ändå inte vara?! Som tur var lät de alla komma ikapp i vilan. Sen körde vi på med renegade row. Jag kunde bara tänka på hur jobbigt det var i tisdags och ville nästan gå därifrån när han nämnde det bara. Nu slapp jag åtminstone balansera på en annan ketllebelle medan jag rodde med den andra. Gick ganska bra tycker jag själv. Lite svårt med balansen när vi bytte hand bara. Kommer inte ihåg hur länge eller hur många vi körde innan vi bytte hand. Mellan där gjorde vi lite mer push ups.Sen blev det monkeypress eller vad den nu hette. Tror det var något mer här emellan med det har jag nog förträngt.

Back to yoga! Äntligen tänkte jag, fem minuter senare ångrade jag mig. Till en början gick det ganska bra men när vi sedan skulle ta tag i kettlebellsen i krigare tre kändes det som min fot skulle gå sönder. I vanliga fall är det oftast bara höger fot som värker som sjutton men nu värkte vänster också. Benet skakade och foten försökte krampaktigt få grepp om mattan. Krigare tre är alltså när man står på ett ben, har det andra rakt bakåt och armarna framåt som ett T. Nu slapp man i alla fall hålla handen som höll i kettlbellen rakt fram utan bara lyfta den lite lätt från marken. Balans, balans, balanas. Brukar gilla den här övningen för den kräver full fokus och ibland går det riktigt bra (oftast när jag står på vänster ben). Vi gjorde även en annan favorit; halvmånen. Kräver också balans och fokus. En riktigt höftöppnare (något jag behöver). Under de här två övningarna rann svetten verkligen.

I finalen fick sig magen en rejäl omgång. Vi utgick från båten och med en kettlebell i famnen sänkte vi oss så vi nästan nuddade golvet. Jäklar vad det brann i magmusklerna. Sen upp igen och då blev det en övning där man för kettlebellen från sida till sida när man sitter i båten fast med böjda ben (inte för att jag kan sitta i båten med raka ben men det är ju en annan sak). Brände som sjutton i magen. Gissar att jag kommer ha träningsvärk överallt imorgon.

Sen har jag säkerligen glömt hälften av vad vi gjorde som jag alltid lyckas göra. Kul var det i alla fall och det hade varit ännu roligare om inte mina ben och fötter totalvägrat i de sista yogapositionerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar